Inspiration – artikler om ledelse

Great Leaders Inspire – Nedenfor finder du ideer, metoder, teori og svar. Lederudvikling – er også at læse om god ledelse.

 

91. Gruppens dynamikker og voksenmobing

91. Gruppens dynamikker og voksenmobing

Gruppens dynamikker Mobning eller god omgangstone? Hvem lytter man til i gruppen? Hvem ses privat? Hvilke kliker er der i afdelingen?   Som forældre kan det smerte i hjertet, at se et barn i klassen blive ekskluderet eller blot ikke inkluderet. På samme måde kan...

læs mere
90. Leg på jobbet

90. Leg på jobbet

Leg på jobbet Forskning viser at Leg forbedrer læring og udvikling Leg fremmer innovation og kreativitet Leg øger motivation og trivsel Leg skaber positive relationer Mange undersøgelser har vist, at mennesker, der bliver ved med at lege, som fortsætter med at...

læs mere
89. Den gode leder

89. Den gode leder

Det er ganske enkelt. En medarbejders perspektiv. Jeg står til en studenterfest og nyder de unge menneskers glæde og nyvundne status. På et tidspunkt falder jeg i snak med Johan, der er lillebror til studenten. Johan fortæller at han netop har fået sit første...

læs mere
88. Succes med lærlinge

88. Succes med lærlinge

Jeg står i golfklubben i Dragsholm. Klokken er 6.45 en råkold morgen. 30 erhvervsledere er samlet for at få foredrag om ledelse. Under debatten spørger en af lederne, hvem der har succes med lærlinge. Der er ikke nogen, der melder sig. Flere er enige om, at alt for...

læs mere
87. Agile Leadership

87. Agile Leadership

Hastighed, kompleksitet, fleksibilitet og værdiskabelse forudsætter empowerment, tillid og fremdrift i fokus. Hvorfor Agil ledelse? Værdibaseret, anerkendende, positiv, transformativ og systemisk ledelse. Det skorter ikke på koncepter, der giver input til hvordan...

læs mere
86. Flow

86. Flow

Din absolut optimale tilstand af bevidsthed “Being completely involved in an activity for its own sake.”- Mihaly Csikszentmihalyi    Forskere definerer flow som den optimale tilstand af bevidsthed. En tilstand, hvor vi præsterer i top og føler os i topform. Nogle...

læs mere
85. Styrkekort

85. Styrkekort

Vi har alle masser af styrker. Styrker, der giver også energi og glæde. Styrker der beskytter os. De 24 VIA styrker er universelle styrker, som Chris Petterson og Martin Seligman har identificeret på tværs af nationale kulturer, religion, køn og alder. Kig på de 24...

læs mere
84. Dine 24 styrker

84. Dine 24 styrker

Der er forskningsmæssigt belæg for og en dokumenteret effekt af at arbejde med styrker, gør os gladere, mere tilfredse, mere robuste og skaber positiv energi. Når vi bruger vores 3-5 top styrker bliver vi engagerede, laver bedre præstationer og når vores mål mere...

læs mere
83. Indre og ydre motivation

83. Indre og ydre motivation

Giv dine børn penge for at lave deres hobby – så fjernes deres indre motivation Når man stiller det forkerte spørgsmål. Får man det forkerte svar. Det interessante spørgsmål er ikke: ”Hvordan man motiverer andre?” MEN Hvordan man får folk til at motivere sig selv....

læs mere
82. Mellemleder skaber ingen værdi

82. Mellemleder skaber ingen værdi

"Management by pis og papir" Sidder her og drikker min morgenkaffe og bliver helt opløftet. I Børsen læser jeg en artikel om virksomheden Biir, hvor topchefen Jonas Bojer Christensen udtaler sig om ledelse. Han har i ni år drevet og vækstet virksomheden Biir uden...

læs mere
81. Paradokser og kompleksitet

81. Paradokser og kompleksitet

At håndtere kompleksitet Hvordan mestrer den gode leder den stigende grad af kompleksitet? Hvorfor ikke bare forsimple og forenkle? Skal det absolut gøres så svært? Hvorfor er hykleri et MUST? Er vi på randen af kaos? Hvis vi ser på grafen nedenfor, kunne det tyde på,...

læs mere
80. Performancesamtaler

80. Performancesamtaler

Performance samtaler - der skaber bundlinje Hvor tit taler du med din medarbejder? Hvilke samtaler skaber værdi for din bundlinje? Hvad skal der til for at performance samtaler virker   Din bundlinje Lad os starte med din bundlinje! Hvad bliver du målt på? Hvad...

læs mere
79. Brug nu hjernen

79. Brug nu hjernen

Brug nu hjernen! Hvis du vil være mere innovativ eller have mere psykologisk tryghed i teamet. Hvis du vil lede forandringer mere effektivt…   Hvad ved vi om hjernen? Hjernen er plastisk – altså den kan formes. Det betyder blandt andet, at din identitet ikke er...

læs mere
77. Kursus – spild af din tid?

77. Kursus – spild af din tid?

Er det spild af penge at sende dine medarbejdere på kursus? Ja i værste fald! Hvis kursisten blot tager afsted for at få en god frokost. Hvis kursisten ikke helt har gjort sig tanker om, hvad der skal læres? Hvis kurset ikke passer til behovet. Hvis underviseren er...

læs mere
76. Små sejre motiverer

76. Små sejre motiverer

Små skridt med stor effekt – fremdrift motiverer Ved du hvad dine medarbejdere tænker om deres job? Kender du deres indre arbejdsliv? Hvad de faktisk føler hver dag på jobbet? Hvad der gør dem glade og hvad der gør dem triste? Hvad de er mest stolte af? Tænk, hvis du...

læs mere
75. Står du i vejen for dig selv

75. Står du i vejen for dig selv

Jeg sidder med en HR chef i en større dansk virksomhed. Vi drøfter lederudvikling og denne HR chef udtrykker bekymring over, at en direktør har ønsket at udpege en super dygtig forsker som afdelingsleder. HR chefen fortæller, at denne forsker er ambitiøs og vellidt på...

læs mere
74. Foretagsomme medarbejdere

74. Foretagsomme medarbejdere

Foretagsomme medarbejdere med selvtillid, motivation og handlekraft Hvilken type medarbejder vil du helst have i din enhed? Den proaktive, selvstændige og engagerede type eller den afventende, passive og demotiverede. Åbenlyst kunne du sige! Det er alligevel...

læs mere
73. Psykologisk tryghed i teamet

73. Psykologisk tryghed i teamet

En forudsætning for high performance Må du kritisere? Må du lave fejl? Må du spørge dumt? Må du lyde negativ? Hvis JA, så er der måske høj psykologisk tryghed i dit team eller i din organisation. I en erhvervsmæssig sammenhæng, kan forskellighed, tillid og respekt...

læs mere
72. En værdsættende runde

72. En værdsættende runde

Brug denne lille energizer til dit næste afdelingsmøde. Print ud og lad hver medarbejder trække et navn tilfældigt samt et kort tilfældigt. Færdiggør sætningen. En fin lille runde med masser af anerkendelse, værdsættelse og positiv energi. Afprøv hjemme ved...

læs mere
71. Fra kollega til leder

71. Fra kollega til leder

At træde ind i rollen og få følgeskab De har valgt dig – så selvfølgelig bliver du en god leder! Ledelse er på den ene side ikke svært, på den anden side skal du være ydmyg overfor opgaven. Du udøver ledelse i rigtig mange situationer – som samfundsborger, som ven,...

læs mere
70. Positivitet og bundlinje

70. Positivitet og bundlinje

Mindre sygefravær, mindre stress, bedre problemløsning, øget trivsel, øget kundetilfredshed og bedre bundlinje – når der er positive ledere – og medarbejdere. Forskere har gennemført talrige undersøgelser, der viser at positivt lederskab er koblet til bedre resultater...

læs mere
69. Vinder mindset

69. Vinder mindset

Du er hvad du tænker Spørgsmålet er, hvad tænker du? Holder du dit potentiale tilbage? Og kan du påvirke, hvordan du eller dine medarbejdere tænker? Kan du støtte dine medarbejdere i at blive mere robuste overfor modgang? Hvor mange af dine medarbejdere har en vinders...

læs mere
68. Den rolige leder

68. Den rolige leder

Evnen til at skifte tilstand Godt humør og overskud – den rolige leder Kender du det? En intens snak med din chef, der udløser mange frustrerede følelser. Et møde, hvor magtkampe og skjulte agendaer fylder mere end resultaterne. En svær samtale, der bare skal tages –...

læs mere
67. Din passionerede medarbejder

67. Din passionerede medarbejder

Er du træt af leverpostej og mellemfornøjede kollegaer? Kunne du ønske dig en hverdag med mere lidenskab og kraft? Tror du på, at langtidsfriske mennesker går på arbejde hver dag, fordi de oplever mening i deres arbejde? Så læs videre…. Måske er du allerede i gang med...

læs mere
66. Positiv energi

66. Positiv energi

Dialogkort kan støtte jeres refleksion og samtaler. Nogle spørgsmål kan være svære at stille, men nemme at vælge, når de ligger på bordet foran dig. Nogle spørgsmål trænger til et svar. Se spørgsmålene her: 66positivenergi

læs mere
65. Positiv psykologi

65. Positiv psykologi

Trivsel, arbejdsglæde og bedre præstationer Positiv psykologi skyller i disse år ind over landet. Den lærende organisation, systemisk tænkning, Neuro Linqvistisk Programmering, Socialkonstruktionisme, Appreciative Inquiry, Teori U og Mindfullnes. Alle ”bølger”, der er...

læs mere
64. Teamets selvevaluering

64. Teamets selvevaluering

Overvej om dit team trænger til en make-over. Gennemgå 40 spørgsmål, der bringer dig igennem Tuckmans teamudviklingsmodel: Form, storm, norm og perform. Relevante og vigtige spørgsmål. Du kan selv udfylde skemaerne eller du kan få teamet til at gøre det. Så kan I...

læs mere
63. Facilitering

63. Facilitering

En dirigent, en koordinater, en mødeleder, en proces guide. Alle kunne være gode ord til at beskrive, hvad facilitators rolle er. Et seminar, et møde eller mægling mellem konfliktende parter, kunne være rammen, hvor facilitator træder ind. Facilitator gennemtænker...

læs mere
62. En leders ambition

62. En leders ambition

At møde en leder, der har en ambition og allerede har skabt flotte resultater. Det er ugens bedste oplevelse! At ville noget, at have et mål, en drøm, en vision – og nogle meget klare overbevisninger om, hvordan vi når der til. Alle har ikke været enige. Nogle er gået...

læs mere
61. Den halve leder

61. Den halve leder

Teamkoordinator, projektleder, tovholder og teamleder Er jeg nu rigtig leder? Skal jeg også holde udviklingssamtaler? Hvad er min rolle? Hvilke opgaver har jeg ansvaret for? Hvor stor indflydelse har jeg? Skal jeg til at bestemme over andre? Jeg har for nyligt...

læs mere
60. Bedre MUS

60. Bedre MUS

Hvilke spørgsmål skal du stille til en MUS? Hvilke spørgsmål kunne du bruge til at forberede dig til MUS? Hvordan kan du revitalisere jeres MUS? Overvej følgende spørgsmål: Hvorfor vælger du at gå på arbejde hver dag? Hvad gør dig stolt af at have netop dit job?...

læs mere
59. Tilstandsrapporten

59. Tilstandsrapporten

Tilstandsrapporten Din enhed Hvor er I succesfulde og hvad kan forbedres? Læg mærke til, at der sondres imellem de resultater I opnår og de indsatser I gennemfører for at nå de ønskede resultater! Nøgleresultater er de årlige, kvartårlige resultater – som din afdeling...

læs mere
58. Drømme der udvikler

58. Drømme der udvikler

Hvad du ønsker skal du få - drømme ønsker og håb Har du en stor drøm? Er du holdt op med at drømme? Hvad skal der til for at drømme bliver til virkelighed? Hvorfor er drømme vigtige? Jeg stødte forleden ind i en meget amerikansk bog: PUT YOUR DREAM TO THE TEST Bogen...

læs mere
57. Min drømmechef

57. Min drømmechef

Alt for mange mål eller mangel på mål Detail styring og kontrol Konstant skiftende fokus Diffuse tiltag eller ingen strategisk højde Mangel på opbakning For små budgetter Urealistiske krav Mangel på delegering Jævnlige magtkampe Kan du nikke genkendende til nogle af...

læs mere
56. Bløde mål

56. Bløde mål

Har du også haft dårlige oplevelser med målstyring? Så er du ikke den eneste. Du sidder med alle metaforerne fra sportens verden og tænker ”ja salgsafdelingen har det nemt. De kan måle i kr. og øre. Sådan er det ikke for min afdeling. Jeg har bløde mål, der ikke kan...

læs mere
55. Teori U

55. Teori U

70 % af forandringsindsatser i organisationer mislykkes fordi de er for overfladiske. Carl Otto Scharmer Et filosofisk bud på ny lederadfærd Det indre øjeblik, hvor store ledelsesbedrifter bliver født Find din mission – dit større formål En mental erkendelsesrejse –...

læs mere
54. Systemisk ledelse

54. Systemisk ledelse

Man kan gøre sig umage med at skrive en mail, men vi ved ikke, hvad der er kommunikeret i mailen, før vi kender til effekten hos modtageren. Man oplever ofte at have sagt noget på et møde og efterfølgende konstatere, at budskabet blev opfattet meget forskelligt af...

læs mere
53. Afdelingens scrapbog

53. Afdelingens scrapbog

Hvem er hvem i afdelingen? Hvilke succes'er skal vi huske? Hvordan startede det hele? Hvilke gode historier er værd at holde fast på? Hvordan kan vi vise nyansatte, hvad de bliver en del af? Lav en scrapbog, som giver et indblik i afdelingens historie. Se et eksempel...

læs mere
52. Distanceledelse

52. Distanceledelse

Håndboldlandsholdet skal spille endnu en vigtig kamp. Alle er klar på banen. Undtagen Ulrich Wilbeck. Hvor er han? Kan holdet spille uden ham? Ja hvorfor ikke? Mange kampe bliver spillet hver dag uden at træneren/lederen er tæt på. Vi kalder det distanceledelse eller...

læs mere
51. Kultur til din afdeling

51. Kultur til din afdeling

Trænger dit team til ny energi? Skal der være mere sjovt på arbejdet? Har jeres kultur brug for et løft? Tænk ud af boksen – NU!   December – jule aktiviteter Stil skarpt på anerkendelse, ros og nærvær. Giv alle dine medarbejdere et personligt julekort –...

læs mere
50. Opfølgning på MTU

50. Opfølgning på MTU

Klassiske udfordringer Ved du hvordan du skal gribe tilbagemeldingen an? Viser undersøgelsen dårlige resultater om dig som leder? Vil dine medarbejdere være skeptiske overfor om målingen fører til forbedringer? Er du i tvivl om, hvordan dine medarbejdere vil reagere?...

læs mere
49. Fremtidens leder

49. Fremtidens leder

Forældet ledelse skal retænkes – opgør med industrisamfundets ledelse Gary Hamel har udgivet bogen The Future of Management. Han er hjernen bag et nyt paradigme – et nyt ledelses paradigme. Det gamle paradigme kan ifølge Hamel ikke klare nutidens udfordringer. Hvis vi...

læs mere
48. Sjove møder

48. Sjove møder

Sover eller dagdrømmer du til jeres møder? Giver jeres afdelingsmøder energi og engagement? Har I mod til at forbedre jeres møder? Vi ønsker alle ambitiøse resultater, viden deling og kreative møder – der rykker! Her skal møderne måske have en make-over! Har du prøvet...

læs mere
46. For mange mål

46. For mange mål

Har I for mange mål i jeres organisation? Er målemetoderne hensigtsmæssige? Øger målene stress niveauet? Bliver dine handlemuligheder begrænset af jeres mål? Ønsker du ”work smarter” og ikke ”work harder” mål? Både i private virksomheder og offentlige organisationer...

læs mere
45. Lederudvikling

45. Lederudvikling

Bedre resultater i en krisetid Effektiv lederudvikling Kom før konkurrenterne Leadership contra Management Den 5. August 2009 skriver Charlotte Pries Jensen på www.business.dk, at 78% af nye ledere selv har ansvaret for egen udvikling og uddannelse og at 62% mener at...

læs mere
44. Mini projekter

44. Mini projekter

Ikke alle projekter er ”Storebælts-bro” projekter. Nogle er små, men har alligevel gavn og glæde af nogle af projekt traditionens dyder. Hvorfor et projekt? Du kan med fordel beskrive en opgave som et projekt når Du har en tidsramme du skal holde dig indenfor – måske...

læs mere
43. Kend dig selv

43. Kend dig selv

Man skal ikke skue hunden på hårene – siger man, men det gør vi nu alligevel. Det tøj du tager på er med til at fortælle en historie om dig. Dit tøj er med til at sætte ord på din personlighed. Det sted du bor, den bil du kører i, den slags mad du køber. Den titel d...

læs mere
41. Performance og ressourcer

41. Performance og ressourcer

Har du overblik over, hvem der bidrager? Ved du, hvor du skal sætte ind for at få alle ”op” på 100%? Hvilke potentialer overser du?  Forestil dig, at du kunne give dig selv dette overblik over dine 6 medarbejdere: Måske kunne du allerede nu overveje, hvilke af dine...

læs mere
40. Teams der vinder

40. Teams der vinder

De gør de på håndboldlandsholdet. De gør det i guldkajakken. Og de gør det mange andre steder i sportens verden – de vinder ved at samarbejde effektivt. De udnytter hinandens styrker optimalt og til tider kan det føles som om der er tale om én organisme i stedet for...

læs mere
39. Dit fulde potentiale

39. Dit fulde potentiale

Bliv den bedste version af dig selv og ikke bare 5 kg tyndere. Vi er gået i gang med et nyt år. Og meget kan ske i de næste mange måneder. Måske bliver det bare endnu et år – eller måske tager du endnu et kvantespring nærmere dine drømme. For nogen vil det kræve, at...

læs mere
38. LEAN

38. LEAN

Det kan virke lidt kedeligt , at blive strømlinet – men det er det skam ikke….. Tænk hvor meget tid du nu kan få til det, der virkelig betyder noget for kunden Trimmet produktion - lean manufacturing  Lean manufacturing - på dansk trimmet produktion eller lean (slank)...

læs mere
35. Udvikling og forandring

35. Udvikling og forandring

Har du en medarbejder med for lidt selvtillid? Skal du i gang med en masse større forandringer? Kunne du have brug for at dine medarbejdere selv tager fat i egen udvikling? Tænker du at din opgave som leder er læring og udvikling af mennesker? Måske kan du finde...

læs mere
34. Vision og værdier

34. Vision og værdier

Hvad kan visionen bruges til? Og hvem kan bruge værdierne? Måske sidder du lige nu i en organisation, hvor I har både værdier, visioner og andre smukke ord. Men er det kun smukke ord? Så mangler der noget. Ordene skal være ægte og levende. De skal opleves og være en...

læs mere
33. Energimøder

33. Energimøder

- hvor I skaber engagement og trivsel Har du prøvet at deltage i et møde, hvor du ikke hørte halvdelen – fordi lederen holdt enetale i timevis? Har du prøvet at deltage i et møde, hvor du blev mere og mere irriteret – fordi lederen informerede om en række...

læs mere
32. Din tid løber

32. Din tid løber

Bliv mere effektiv Få styr på din dag Fjern tidsrøvere Reducér stress Det lyder forjættende og tillokkende for mange, at få mere tid. En hel del af de ledere jeg møder ønsker sig mere tid: Tid til at udøve ledelse Tid til at skabe sig et overblik over både fremtid og...

læs mere
31. Slut med budgetter

31. Slut med budgetter

Afliv budgetterne og skab flottere resultater! Bruger du mange timer på at lave budgetter og opfølgning? Opstiller jeres ledere for uambitiøse mål? Arbejder I ud fra urealistiske prognoser og planer? Traditionel budgetlægning sammenblander i mange virksomheder 3...

læs mere
30. Appreciative Inquiry

30. Appreciative Inquiry

Succeshistorier som udviklingsressource Tid er ikke noget, der går. Det er noget, der kommer. Taler I om ressourcer eller mangler i jeres organisation? Er glasset halvtomt eller halvfyldt? Forestil dig hvilke positive ringe i vandet det ville give, hvis jeres...

læs mere
29. Transaktionsanalyse

29. Transaktionsanalyse

Er jeg virkelig underlagt andres måde at tale på? De fleste af os er nok ikke helt bevidste om, hvordan vi taler? Ikke mindst, hvordan vi opleves af andre, når vi taler. Omvendt møder jeg af og til mennesker, der taler på en måde, hvor jeg føler mig talt ned til....

læs mere
28. Girafsprog

28. Girafsprog

- Når din indre ulv angriber dine omgivelser Hvordan styrer jeg mit voldsomme temperament? Hvordan får jeg det sagt? Hvorfor har jeg svært ved at kræve min ret? I stedet for at starte en konflikt – kan du måske nå at vælge en anden måde at agere på. Ikke voldelig...

læs mere
27. Senior – allerede?

27. Senior – allerede?

- Grå eller forgyldt? ”Hvad ønsker du dig i 40 års fødselsdagsgave?” ”Et godt helbred og lidt anti-rynke creme” tænker jeg. Nu er det ikke sådan at alderen trykker mig. MEN alligevel kommer jeg til at tænke på om jeg mon snart er ved at høre til gruppen af ”det grå...

læs mere
26. Lønmodeller

26. Lønmodeller

Kan man få en ingeniør til at være storsælger? Ja – hvis den rigtige gulerod hænger i en opnåelig afstand! Var det noget med et par ekstra feriedage ved juletid? Eller et frikort til golfklubben? Kunne et engelskkursus friste? Måske en udvidet sygeforsikring? Eller...

læs mere
25. Metaforer

25. Metaforer

Metaforens magt Har du af og til undret over, hvorfor nogen mennesker kan sælge sand i Sahara? Eller hvordan nogle ledere slipper igennem forandringer letter end andre? Eller hvorfor nogle ledere er mere karismatiske end andre, når de holder et foredrag?  Eller...

læs mere
24. Skriv så de læser

24. Skriv så de læser

    Skriv så de får lyst til at læse….mere… Hvordan skriver du en artikel, en case, et notat – så alle dem udenfor for dit fagområde forstår, hvad du vil fortælle – og får lyst til at vide mere? Undgå et par unoder….. Skriv forståeligt! Kend din målgruppe!...

læs mere
23. Mange intelligencer

23. Mange intelligencer

Går der en Einstein rundt i din virksomhed eller er der en Strauss derhjemme? Lægger du mærke til dine kollegers styrker? Tager du afsæt i deres styrker, når I samarbejder? Vi ved det ikke, men hvor vi for bare få år siden meget nemt kunne have overset dem, er det i...

læs mere

22. Open Space møde

- en ny mødeform og arbejdsmetode til organisationsudvikling Open Space Technology blev skabt i midten af 1980érne af organisationskonsulent Harrison Owen da han opdagede, at de mennesker, der deltog i hans konferencer elskede kaffepauserne mere end de formelle...

læs mere

21. NLP

Røgelsespinde eller sund fornuft – vurdér selv Hvad betyder ”NLP”? Forkortelsen dækker over ”Neuro Lingvistisk Programmering”, hvor ”Neuro” repræsenterer det vilkårlige og autonome nervesystem, hvor vi behandler vores sansebaserede oplevelser. Vores fem sanser er:  ...

læs mere
20. Blue Ocean Strategy

20. Blue Ocean Strategy

Trænger din division/enhed til at slippe væk fra det blodrøde hav, hvor konkurrenterne slås så blodet flyder? Forestil dig at finde et blåt ocean, hvor både indtjening og medarbejdertrivsel øges! Paradis på jord? Eller et spørgsmål om at kende til en ny måde at tænke...

læs mere

19. Paradigmer

Fastlåst eller innovativ? Hvem er lyst til det første? Vi vil vel alle gerne være innovative? Alligevel kan vi opleve, at vi også selv sidder fast i nogle mønstre og har svært ved at komme ud af ”boksen”.  Det kan handle om mod, at bryde med sine paradigmer – men det...

læs mere

18. Forretningsudvikling

Enhver virksomhed bør løbende formulere og vedligeholde strategiske planer for forretningens udvikling. Nye teknologier og ændrede kundeønsker åbner for nye forretningsideer, der skal finde deres position i markedet. Udviklingen af din forretning handler i høj grad om...

læs mere
17. Få en mentor

17. Få en mentor

Har du brug for en mentor? Brugen af mentor, som led i egen personlige kvalificering, er lige så gammel som den græske myte om Odysseus's ven Mentor, der oplærte hans søn i faderens fravær, og som har lagt navn til denne type relation – mentorskab. Hvad er en mentor?...

læs mere

16. Værdifuldt og vigtigt

Hvorfor skal vi overhovedet have fælles værdier? Hvorfor er det så pop-smart at tale om værdier? Hvad kan det bruges til konkret? Hvordan kan det gribes an? Vil jeg overhovedet være med? Er værdibaseret ledelse noget for mig? Jeg er muslim og du er kristen – alligevel...

læs mere

15. Kulturudvikling

Lige den adfærd, der fører til de resultater vi vil have Hvordan får man erstatttet uhensigsmæssige kulturer med dem man gerne vil have ? Hvilke metoder kan jeg selv tage i hånden rent operationelt og sikre udviklingsarbejdet med ? Hvilken kultur har jeg ? Hvilken...

læs mere

14. Nyudnævnt leder

Hvordan kan du blive klædt på til opgaven? Hvad skal du især være opmærksom på Hvem kan du søge hjælp hos? En ny leder, der på egen hånd skal igennem en årrække af action learning projekter – uden støtte fra sine omgivelser - kan risikere at blive en af de ledere, som...

læs mere
13. Præsentationsteknik

13. Præsentationsteknik

Hvordan kan du gøre dit næste foredrag – endnu bedre ? De bedste foredrag er dem, hvor taleren virkelig taler om et budskab, som han brænder for. Der er ingen tvivl om at talerens hjerteblod er den vigtigste faktor for om et foredrag fanger lytterne. Har du selv en...

læs mere
12. Talentudvikling

12. Talentudvikling

Dyrk ALLE stjernene i klubben Eliten og talenterne har længe været i centrum. De har fulgt særlige programmer, fået personlige coaches, blevet vejet og vurderet og modtaget opmærksomhed fra topledelsens side. Måske er vi klar til at tage de fleste af metoderne i brug...

læs mere
11. En nødvendig samtale

11. En nødvendig samtale

"Jeg vil have, at du bliver bedre til at..." Den barske, nødvendige, vanskelige, personlige samtale. Forskellige ord, men nok udtryk for samme type samtale, hvor du som leder skal gøre dig ekstra umage for at sikre dig, at du når dit mål med samtalen. Måske for at...

læs mere
10. Sygefravær

10. Sygefravær

Det er vel OK at være syg! Hvor lavt kan sygefraværet være? Hvornår skal jeg gribe ind? Hvordan kan jeg gribe ind? Mulige årsager til sygefravær? Prøv at finde frem til 75 mulige årsager til sygefravær sammen med dine medarbejdere. Det er forunderligt, at tænke sig at...

læs mere
9. Konflikter og mægling

9. Konflikter og mægling

”Der er bare nogle mennesker, der er besværlige” ”Vi kommer aldrig på talefod igen” ”Det nytter ikke at tale om det” Konflikter hører med til livet, og vi møder dem alle vegne. Mange gange kæmper vi for at undgå dem, fordi det er svært og ubehageligt at have med dem...

læs mere
8. Coaching

8. Coaching

At støtte og udvikle dine medarbejdere og kolleger At coache er en færdighed som at cykle. Når først du har fået det lært, er det meget let – og det vil kunne gøre det uden at tænke over det. Der findes dog også professionelle cykelryttere – altså certificerede...

læs mere

7. Forandringsledelse

Hvorfor taler vi om forandringsledelse? Hvorfor taler vi overhovedet om forandringsledelse? Man kan vel stort set sige, at alt forandrer sig hele tiden – ergo er al ledelse lig forandringsledelse. Alligevel fremhæves forandringsledelse som noget særligt. I mine øjne...

læs mere
6. Mus er det tiden værd?

6. Mus er det tiden værd?

Hvorfor synes du at medarbejderudviklingssamtaler er vigtige ? Hvor mange gode MUS har du selv været til ? Hvor godt forbereder du dig til din egen MUS ? Hvor mange MUS samtaler gennemfører du som leder med det ønskede resultat ? 80% af alle ledere får ikke nok ud af...

læs mere

5. En god plan

Findes der overhovedet en opskrift på en god plan? Det må vel afhænge af formålet med at lave planen. Er det en ekstern plan, der skal skaffe investorer? Eller er det en intern plan der skal motivere, kommunikere, koordinere, resultatstyre? Er det en businesscase,...

læs mere
4. Visioner flytter bjerge

4. Visioner flytter bjerge

En medarbejder med positive forestillinger om egen fremtid vil have større sandsynlighed for at lykkes – end en medarbejder uden. Derfor skal du som leder være i stand til at formulere visioner for og sammen med din enhed samt sikre, at dine medarbejdere tænker over...

læs mere
3. Målstyring

3. Målstyring

- Er vi på rette vej? Nedenfor kan du få svar på Hvorfor mål og målstyring og hvorfor ikke? Hvordan kan man måle ”de bløde ting”? Hvordan kan man arbejde mål-/resultatorienteret i hverdagen? Hvordan opstilles gode mål? Hvad omfatter det at målstyre? Hvorfor skulle man...

læs mere
2. Personlige mål

2. Personlige mål

Vil du tabe dig 8 kg? Vil du løbe en maraton? Vil du gerne have mere gennemslagskraft? Vil du gerne være projektleder? Vil du gerne gennemføre bedre møder? Vil du gerne have tydeligere succeskriterier på jobbet? Vil du gerne kunne opstille personlige mål sammen med...

læs mere
1. Gode mål

1. Gode mål

- De rigtige og ikke for mange! Det er vel nærmest noget af det allervigtigste en leder skal etablere. Medarbejdere kan lide fælles fodslaw og meningsfuldt arbejde. De fleste kan også godt lide at vide, hvordan de bidrager til helheden. Både ledere og medarbejdere kan...

læs mere
Læs f.eks. om:
  1. Målformulering
  2. Personlige mål
  3. Målstyring
  4. Visioner der flytter bjerge
  5. En god plan
  6. Mus – er det tiden værd
  7. Forandringsledelse
  8. Coaching
  9. Konflikter og mægling
  10. Sygefravær
  11. Den nødvendige samtale
  12. Talentudvikling
  13. Præsentationsteknik – du er budskabet
  14. Nyudnævnt leder – og hva’ så…
  15. Lederen som kulturudvikler
  16. Værdifuldt, rigtigt og vigtigt
  17. Mentorprogrammer – din checkliste
  18. Forretningsudvikling
  19. Paradigmer
  20. Blue Ocean Strategy
  21. NLP – hva’ er det?
  22. Open space – involvering af alle
  23. Mange intelligenser
  24. Skriv så de får lyst til at læse
  25. Metaforer
  26. Lønmodeller
  27. Senior – allerede?
  28. Girafsprog
  29. Transaktionsanalyse
  30. Appreciative Inquiry
  31. Slut med budgetter
  32. Din tid løber
  33. Energimøder
  34. Og hva’ så – vi har fået en vision og nogle værdier!
  35. Udvikling og personlige forandringer
  36. Resultatkontrakten du vil elske
  37. Fastholdelse
  38. LEAN på godt og ondt
  39. Dit fulde potentiale
  40. Teams der vinder
  41. Dine medarbejderes styrker og ressourcer
  42. Anerkendende dialogspørgsmål
  43. Personlighed – kend dig selv
  44. Mini-projekter
  45. Lederudvikling
  46. For mange mål
  47. Dialogkort om service
  48. Går du til sjove møder?
  49. Fremtidens ledelse – tag testen
  50. Opfølgning på medarbejder tilfredsheds undersøgelsen
  51. Vilde kulturaktiviteter, der løfter din afdeling
  52. Distanceledelse – 10 gode råd
  53. Afdelingensscrapbog – jeres guldhistorier
  54. Systemisk ledelse
  55. Teori U – afklarede beslutninger
  56. Bløde mål og nøgletal
  57. Min drømmechef
  58. Hvad du ønsker skal du få – drømme der udvikler
  59. Tilstandsrapporten – din afdelings resultater
  60. Dialogkort til MUS
  61. Den halve leder
  62. En leders ambition
  63. Dialogkort – Facilitate
  64. Teamets selvevaluering
  65. Positiv psykologi
  66. Dialogkort – Positiv energi
  67. Din passionerede medarbejder
  68. Den rolige leder – at skifte tilstand og humør
  69. Vinder mindset – du er hvad du tænker
  70. Positivitet og bundlinie
  71. Fra kollega til leder
  72. En værdsættende runde
  73. Psykologisk tryghed i teamet
  74. Foretagsomme medarbejdere
  75. Står du i vejen for dig selv
  76. Små sejre, der motiverer
  77. Er det spild at sende dine medarbejdere på kursus?
  78. Team psychology
  79. Brug nu hjernen – bedre forandringsledelse
  80. Performance samtaler der skaber bundlinje
  81. Paradokser og kompleksitet
  82. Mellemledere skaber ingen værdi – management by pis og papir
  83. Indre og ydre motivation
  84. Dine 24 styrker
  85. Styrkekort 24 billedkort
  86. Flow – din optimale tilstand
  87. Agile Leadership
  88. Succes med lærlinge
  89. Den gode leder

 


‘Håndbog for ledere
– Forretningsudvikling og personaleledelse i knæhøjde’

– af Pia Torreck, UPTION

‘Håndbog for ledere’ er en praktisk opslagsbog, hvor du finder inspiration til udvikling af lederrollen og og konkrete ledelsesredskaber, som du kan bruge direkte i din dagligdag’.

Steen Hildebrandt skrev i Børsen:
“….Der er klar tale, klare forslag, klare skemaer og checklister. Som det hedder i bogen, så forsøger den i knæhøjde at relatere til tre væsentlige succeskriterier: Flotte nøgletal, høj kundetilfredshed og god trivsel hos dine medarbejdere. Med denne treening fokuserer Pia Torreck på det, der er enhver leders situation: Det drejer sig om at skabe resultater. Resultaterne kan måles på mange forskellige måder, men nøgletal undgår ingen. Dernæst er der to afgørende interessenter: Kunder og medarbejdere. De to og samspillet dem imellem afgør i vid udstrækning, hvordan nøgletallene kommer til at se ud”.
“Der er valuta for pengene… For hvert tema er der skemaer, checklister, modeller og figurer, systematikker, forklaringer og tekst, som alt sammen vidner om en fin kombination af teoretisk overblik og stor praktisk erfaring fra flere typer af virksomheder og ledelsesinstitutioner. På den måde er man som ny leder og som mellemleder virkelig godt hjulpet med en sådan håndbog. Den lidt mere erfarne leder, der alligevel trænger til en let repetition af nogle af ledelsesordene, kan tage den med hjem og læse i den også”.

Martin Hjelmborg fra Dansk Biblioteks Center skrev:
” Førsteklasses håndbog, der på en enkel og direkte måde kommer rundt om alle aspekterne ved at være leder på en fyldestgørende måde… på en begrænset plads har den faktisk alt relevant viden med og er et must for alle ledere…”